مزایای فنی چاپ DTF یا پلاستیزول ترنسفر (Plastisol Transfer)

اصطلاح «پلاستیزول ترنسفر» یا انتقال، در دنیای چاپ دیجیتال در مقابل کلمه «دایرکت» (Direct) یا «مستقیم» قرار می‌گیرد. شاید تصور شود چاپ مستقیم یا دایرکت بر روی محصولات مختلف پارچه‌ای دارای مزیت‌های بیشتری است، به جهت آن که از بابت هزینه تمام‌شده نیازی به استفاده از فیلم یا کاغذ پلاستیزول ترنسفر نیست، اما باید توجه داشت که چاپ مستقیم چه از طریق چاپ‌های صنعتی مانند «سیلک اسکرین» (Silk Screen)، یا دیجیتالی مثل پرینترهای دایرکت (نظیر فلت‌بِدها) نیازمند تبدیل محصول به واسطه  (media)دارد، یعنی پارچه، چرم و … باید کاملاً با سیستم چاپ سازگار گردد. در خیلی از موارد، محصول تمام‌شده مانند تیشرت، سویی‌شرت، هودی، کیف و … به جهت داشتن برجستگی‌ها اعم از دکمه، زیپ، محل دوخت و سایر موارد مشابه، قابلیت قرارگیری زیر یک دستگاه دایرکت یا چاپ مستقیم و یا شابلون سیلک را نخواهد داشت، در حالی که در چاپ DTF شما می‌توانید محصول نهایی را چاپ کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چاپ DTF در واقع روش دیجیتالی چاپ پلاستیزول ترنسفر در حوزه‌ی «سیلک اسکرین» است و اصولاً چاپ پلاستیزول ترنسفر به جهت جلوگیری از دپو کردن محصولات پارچه‌ای در کارگاه چاپ و یا جهت چاپ‌های انتخابی (customization) و یا «چاپ بنا به تقاضا» (by demand) طراحی شده است. برای مثال می‌توان لیبل سایز، مارک یا اندازه‌ی یک تیشرت را به مقدار 1000، 2000 و یا بیشتر تنها بر روی پنج برگ پلاستیزول ترنسفر چاپ کرد و بعد به مقدار مورد نیاز تولید تیشرت، آن را به محصول نهایی الصاق یا پرس نمود؛ این در حالی است که در چاپ دایرکت یا مستقیم برای انجام همین کار لازم است 2000 قطعه از پارچه تیشرت مورد نیاز را خریداری، برش، چاپ و دپو کنید، که این موضوع البته از نظر مدیریت فضا و منابع مالی، مجموعه را دچار فشار دوچندان خواهد کرد.

 

 

 

لازم به ذکر است جهت انجام کار صنعتی‌تر، سریع‌تر و باکیفیت‌تر در سفارش‌های با تیراژ بالا می‌توان از ترکیب روش پلاستیزول ترنسفرِ «سیلک اسکرین» جهت تولید زمینه‌ی سفید مورد نیاز به‌همراه چاپ DTF چهار رنگ استفاده کرد. این تکنیک ترکیبی باعث می‌شود لایه سفید مورد نیاز ضخیم‌تری توسط مرکب سفید سیلک اسکرین به صورت لایه‌ی پوشش اولیه به شکل base یا نهادینه قرار گیرد و سپس با چاپ DTF چهار رنگ (به استثنای مرکب سفید) می‌توان با دقت 600 dpi تصاویری با کیفیت حداقل چهار برابر چاپ سیلک اسکرین (به خصوص در ابعاد کوچک) بر روی لایه‌ی سفیدرنگ پیاده کرد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

  • چاپ دیجیتال لیزری
  • تونر
درحال بارگذاری ...