انواع مختلف فنر صحافی

امروزه بهترین راه برای پاسخ‌گویی به نیاز مصرف‌کنندگان در تنظیم و نگه‌داری اوراق، اسناد، کتاب و کتابچه‌ها و سهولت و سرعت در استفاده از آن‌ها را می‌توان در صحافی و شناخت صحیح فنرهای صحافی جست. استفاده از فنر و صحافی مناسب بر اساس نوع اسناد و برگه‌ها می‌تواند ما را در خریداری نوع محصول مورد نیاز یاری دهد. 

به طور کلی فنرهای صحافی عرضه شده در بازار به دو دسته مارپیچ و دوبل تقسیم می‌شوند. هریک از این فنرها ویژگی‌ها و کارایی‌های خاص خود را در صنعت صحافی دارند که می‌تواند موارد استفاده هر کدام را متفاوت کند. 

> فنر صحافی مارپیچ از یک مفتول مارپیچ معمولا فلزی با روکش پلاستیکی تشکیل می‌شود که از میان صفحات و جلد عبور می‌کند و امکان باز و بسته کردن کتاب و دفترچه و برگه‌ها را به طور کامل مهیا می‌سازد. در واقع یکی از اصلی‌ترین مزایای فنر مارپیچ این است که امکان باز و بسته کردن 360 درجه را فراهم می‌کند. در نتیجه می‌توان کتاب یا اسناد را به طور کامل و مسطح روی میز کار استفاده نمود و این چنین کمترین میزان فضا را در میز کار اشغال کرد. به دلیل داشتن چنین مزیتی، از فنر مارپیچ می‌توان در صحافی گزارش‌ها، دفترچه‌های یادداشت، بروشورها، دفترچه‌های راهنما و اسنادی که روزمره استفاده بیشتری دارند، بهترین و بیشترین بهره را برد.

فنرهای مارپیچ در رنگ‌آمیزی‌ها و قطر حلقه‌های مختلف برای صحافی جلد در بازار موجود هستند. باید توجه داشت که هرچه تعداد صفحات یک کتاب یا سند بیشتر باشد، قطر حلقه‌های فنر مارپیچ نیز باید بیشتر باشد. جنس فنر مارپیچ می‌تواند فلز یا پلاستیک باشد، اما از آنجا که آزادی رنگی بیشتری در فنرهای پلاستیکی وجود دارد، عموماً فنرهای پلاستیکی طرفداران بیشتری دارد. هم‌چنین، فنرهای پلاستیکی در برابر خم‌شدگی و فشار مقاومت بهتری از خود نشان می‌دهند.

> در کنار فنرهای مارپیچ، فنرهای دوبل فلزی در بازار موجود هستند. این نوع فنرها از یک مجموعه حلقه‌ی C شکل به‌هم‌پیوسته تشکیل‌ شده است. صحافی با استفاده از فنر دوبل از طریق گذراندن این مفتول‌ها از دو سمت داخل سوراخ ایجادشده در برگه‌ها و جلد صورت می‌پذیرد. 

فنرهای دوبل از آنجا که انعطاف کامل فنرهای مارپیچ را ندارند اما از ظاهر شیک‌تری برخوردارند، جهت مصارف حرفه‌ای‌تر و رسمی‌تر مناسب‌تر هستند. با این حال، فنرهای مارپیچ مانایی و دوام بیشتری دارند. ظاهر حرفه‌ای‌تر در فنر دوبل آن را برای مصارفی از قبیل گزارش‌های تجاری، تقویم‌های رومیزی و عکاسی و … مناسب می‌کند.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

  • چاپ دیجیتال لیزری
  • تونر
درحال بارگذاری ...